آشنایی با سایت های خوب و مفید

آشنایی با سایت های خوب و مفید - معرفی سایت های خوب و مفید

آشنایی با سایت های خوب و مفید

آشنایی با سایت های خوب و مفید - معرفی سایت های خوب و مفید

معرفی و تاریخچه سایت یوتیوب سری اول

سه شنبه, ۱۱ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۲۰ ق.ظ

یوتیوب (به انگلیسی: YouTube) دوّمین وب‌گاه پرطرفدار دنیا پس از گوگل و پیش از فیس‌بوک و بزرگترین شاخهٔ گوگل است که در نوار ابزار این وب‌گاه دیده می‌شود.


یوتیوب معروف‌ترین وب‌گاه بارگذاری و تماشای ویدئو است که توسط سه کارمند سابق پی‌پل در فوریه سال ۲۰۰۵ ایجاد شد. چاد هرلی، استیو چن، و جاوید کریم پس از موفقیت‌های وب‌گاه فلیکر، تصمیم به ایجاد یوتیوب گرفتند.


این شرکت در سان برونو، کالیفرنیا است. این سایت به کاربران اجازهٔ بارگذاری، مشاهده و اشتراک‌گذاری ویدئو و با استفاده از تکنولوژی ادوبی فلش ویدئو و اچ‌تی‌ام‌ال۵ انواع ویدئوها مانند کلیپ‌های فیلم، کلیپ‌های تلویزیون و کلیپ‌های موسیقی و هم چنین ویدئوهای وبلاگ‌ها، ویدئوهای اوریجینال کوتاه و ویدئوهای آموزشی را نمایش می‌دهد. این وب‌گاه قابلیت پشتیبانی از ویدئوهای سه‌بعدی و آناگلیف را دارد و با فرمت‌های مختلفی از جمله فلش ویدئو سازگاری دارد. ویدئوهای این شرکت را می‌توان در پلی‌استیشن ۳، پلی استیشن ۴، وی، و ایکس‌باکس لایو نیز تماشا کرد. نسخهٔ تلفن همراه این وب‌گاه به صورت یک نرم‌افزار بر روی پلت فرم اندروید نیز در دسترس است.


ویدئوی چارلی انگشت منو گاز گرفت پربازدیدترین ویدئوی یوتیوب است که در ماه مه سال ۲۰۱۱ بیش از ۳۷۵ میلیون بار بازدید شد. ویاکوم از شرکت‌های علیه یوتیوب بود که با رای دادگاه به منظور انتشار ویدئوهای خصوصی‌اش در این وب‌گاه، ۱ میلیارد دلار از یوتیوب خسارت گرفت. این وب‌گاه مجهز به سیستم تشخیص حق تکثیر است و ویدئوهای نقض حق تکثیر را بر روی وب‌گاه منتشر نمی‌کند. البته این سیستم گاهی اوقات دچار اشتباه می‌شود.


بیشتر ویدئوهای این شرکت توسط افراد عادی و بعضی از ویدئوها توسط شرکت‌ها و رسانه‌هایی مانند سی‌بی‌اس، بی‌بی‌سی، هیولو، ویوو و برخی سازمان‌های دیگر و برخی توسط خود یوتیوب بارگذاری شوند. افراد ثبت نام نکرده می‌توانند ویدئوها را تماشا کنند، افراد ثبت نام کرده می‌توانند ویدئوها را در کانالشان بارگذاری کنند. فقط کاربران ثبت نام شدهٔ که اثبات می‌کنند به سن ۱۸ سال رسیده‌اند اجازهٔ بارگذاری ویدئوهایی با محتوای احتمالی توهین آمیز را دارند. سرانجام این شرکت توسط شرکت ال‌ال‌سی پایه‌گذاری شد و در نوامبر ۲۰۰۶، توسط شرکت گوگل با قیمت ۱٫۶۵ میلیارد دلار آمریکا خریداری شد و هم‌اکنون از شاخه‌های گوگل است.


یوتیوب از سال ۲۰۰۵ به شکل دوره‌ای در ایران فیلتر می‌شد ولی پس از پخش ویدئوهای مربوط به اعتراضات مردم ایران به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ در ایران به طور دایمی فیلتر شد.


در سال ۲۰۱۰ پس از کناره گیری چاد هرلی از سمت مدیریت کل یوتیوب، سالار کمانگر، یکی از ایرانیان آمریکا به عنوان مدیر کل یوتیوب منصوب شد.


شرکت تابعهٔ گوگل، شرکت با مسئولیت محدود

بنانهاده ۱۴ فوریه، ۲۰۰۵؛ ۱۲ سال پیش

دفاتر مرکزی کالیفرنیا، سان برونو، خیابان ۹۰۱ چری, ایالات متحدهٔ آمریکا

منطقهٔ در خدمت جهانی (به‌جز کشورهایی که مسدود شده)

بنیان‌گذار(ها) استیو چن، چاد هرلی، جاوید کریم

افراد کلیدی سوزان وویچیتسکی (مدیرعامل اجرایی)

چاد هرلی (مشاور)

صنعت اینترنت

خدمات میزبانی ویدئو

والد مستقل (۲۰۰۵–۲۰۰۶)

گوگل (۲۰۰۶ تاکنون)

شعار(ها) خودتان را پخش کنید (۲۰۰۵–۲۰۱۲)


وب‌گاه YouTube.com

نوشته‌شده به زبان های : JavaScript, C, C++, Python, Java, Go


رتبه الکسا 2 در جهان

تبلیغات گوگل ادسنس


ثبت‌نام اختیاری (برای مشاهدهٔ اکثر ویدئوها لازم نیست؛ برای انجام کارهای خاص مانند بارگذاری ویدئوها، مشاهدهٔ ویدئوهای پرچم‌دار (+۱۸), ساخت لیست‌های پخش و ارسال نظر لازم است)

در دسترس به ۷۶ زبان از طریق رابط کاربری

راه‌اندازی‌شده ۱۴ فوریه، ۲۰۰۵؛ ۱۴ سال پیش


* ساختمان یوتیوب در سان برونو، کالیفرنیا


یوتیوب توسط چاد هرلی، استیو چن و جاوید کریم پایه‌گذاری شد که هر سه از کارمندان شرکت پی‌پل بودند. هرلی در دانشگاه ایندیانا در پنسیلوانیا درس طراحی می‌خواند در حالی که چن و کریم در دانشگاه ایلی‌نوی در اوربانا دانش کامپیوتر را فرا می‌گرفتند.



آن‌ها پس از موفقیت وب‌گاه فلیکر برای بارگذاری عکس، تصمیم گرفتند وب‌گاهی برای بارگذاری ویدئو ایجاد کنند و به همین منظور، در آپارتمان چن در سان‌فرانسیسکو میهمانی شام برگزار کردند و در این‌باره بحث کردند.


اولین ویدئوی بارگذاری‌شده در یوتیوب بنام من در باغ‌وحش جاوید کریم را در باغ‌وحش سن دیگو نشان می‌دهد. این ویدئو در تاریخ ۲۳ آوریل ۲۰۰۵ به وب‌گاه یوتیوب ارسال شد و هنوز هم می‌توان آن را تماشا کرد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی