آشنایی با سایت های خوب و مفید

آشنایی با سایت های خوب و مفید - معرفی سایت های خوب و مفید

آشنایی با سایت های خوب و مفید

آشنایی با سایت های خوب و مفید - معرفی سایت های خوب و مفید

معرفی و تاریخچه سایت یوتیوب سری چهارم

سه شنبه, ۱۱ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۳۸ ق.ظ

آمار و ارقامی از یوتیوب

بر اساس واپسین رتبه‌بندی وب‌گاه الکسا اینترنت، یوتیوب دومین وب‌گاه پربازدید جهان پس از گوگل است.

در هر روز حدود ۱۰۰ میلیون فیلم در یوتیوب بازدید می‌شود.

ویدئوی چارلی انگشت منو گاز گرفت پربازدیدترین ویدئوی یوتیوب است که در ماه مه سال ۲۰۱۱ بیش از ۳۷۵ میلیون بار بازدید شد.


مجلهٔ وال استریت ژورنال در شهریور ۱۳۸۵ آمار و ارقامی از یوتیوب اعلام کرد:

پیرترین کاربر یوتیوب یک مرد ۷۹ سالهٔ انگلیسی است که در مقابل رایانه‌اش می‌نشیند و از خاطرات جنگ جهانی دوم سخن می‌گوید.

آقای کریستی لیج استوارت حدود ۲۰۰ ویدئو در یوتیوب بارگذاری کرده‌است (بیشترین مقدار).

کلّ زمانی که مردم صرف تماشای یوتیوب کرده‌اند، برابر با ۹۳۰۵ سال خواهد بود.

تخمین زده می‌شود تعداد ویدئوهای یوتیوب ۱۰۰ میلیون عدد باشد.

هر روز ۶۵٬۰۰۰ ویدئو در یوتیوب بارگذاری می‌شوند.

بنا بر آمار تا ماه نوامبر ۲۰۱۰، در هر ۶۰ ثانیه، ۱۳ ساعت فیلم در یوتیوب بارگذاری می‌شود.

درآمد یوتیوب در هر روز حدود ۱ میلیون دلار است.


تأثیر اجتماعی


در دسامبر ۲۰۰۶ مجلهٔ تایم نوشت: «یوتیوب برای یک گشت‌وگذار ویدئویی، همان چیزی است که یک مرکز خرید بزرگ وال‌مارت برای خرید کردن: همه چیز آن‌جاست، تنها کافی است از در وارد شوید.»


یک نمونه از تاثیرهای اجتماعی یوتیوب، موفقیت ویدئوی «عمو اتوبوس» در سال ۲۰۰۶ بوده‌است. این ویدئو گفتگوی گرمی بین جوانان و رانندهٔ مسن اتوبوسی را نشان می‌داد که به طور گسترده میان رسانه‌های جهان مورد بحث قرار گرفت. یکی دیگر از ویدئوهای محبوب یوتیوب، پوشش گسترده‌ای از گیتار بوده‌است که در آن عملکردهای گیتار توضیح داده شده‌بود؛ اما نام بازیگر مشخص نبود. پس از نظرات میلیون‌ها نفر، نیویورک تایمز هویت گیتاریست را کشف کرد. این گیتاریست یک جوان کره‌ای ۲۳ ساله به نام لیم جونگ هیون بوده‌است که این فیلم را در اتاقش گرفته‌است. این ویدئو از آن زمان به بعد حذف شد.


چارلی انگشت منو گاز گرفت، یکی از پرهوادارترین ویدئوهای یوتیوب بوده‌است که در تاریخ ۲۲ مه ۲۰۰۷ بارگذاری شد. این ویدئو پربازدیدترین ویدئوی یوتیوب با بیش از ۴۵۰ میلیون بازدید بوده‌است. از ویدئوهای محبوب دیگر یوتیوب می‌توان به ویدئوی ۲ برادر انگلیسی اشاره کرد که یک سال پیش از چارلی انگشت منو گاز گرفت، بارگذاری شده‌است. در فهرست ۵۰ ویدئوی فراگیر بزرگ در تمام دوران که توسط مجلهٔ تایم منتشر شد، چارلی انگشت گاز گرفت رتبهٔ یک را در رتبه‌بندی به دست آورد.

سیاست اجتماعی


یوتیوب دارای یک مجموعه از دستورالعمل‌های اجتماعی به منظور کاهش سوءاستفاده از ویژگی‌های وب‌گاه خود است. به طور کلی محتوای جنسی، سوءاستفاده از جانوران، فیلم‌های دارای شوک، حق تکثیر محتوای ارسالی بدون رضایت صاحب ویدئو، نفرت‌پراکنی، هرزنامه‌ها و رفتار غارتگری در یوتیوب ممنوع است.

موارد حق تکثیر


هنگام بارگذاری ویدئو، یوتیوب صفحه‌ای با پیام زیر به کاربرانش نشان می‌دهد:


«Do not upload any TV shows, music videos, music concerts or advertisements without permission, unless they consist entirely of content that you created yourself»


که به معنای «برنامه‌های تلویزیونی، ویدئو موسیقی، کنسرت موسیقی یا تبلیغات، بدون اجازه بارگذاری نمی‌شود، مگر این که محتوای آن را خودتان به طور کامل ایجاد کرده باشید.»


علی‌رغم این توصیه، هنوز هم بسیاری از کلیپ‌های غیرمجاز حق تکثیر در یوتیوب وجود دارد. یوتیوب پیش از این که ویدئوها را به صورت آنلاین به وب‌گاه خود ارسال کند، آن‌ها را می‌بیند و اگر حق تکثیر نداشت، طبق شرایط حق تکثیر هزارهٔ دیجیتال، یک هشدار به کاربر می‌دهد. سه شکایت موفقیت آمیز برای نقض حقوق مؤلف ایجاد شده‌است و ویدئوهای غیرمجاز را حذف می‌کند.


سازمان‌هایی از جمله ویاکوم، مدیاست، و لیگ برتر فوتبال انگلستان پرونده‌هایی حقوقی علیه یوتیوب ایجاد کرده‌اند و در آن‌ها ادعا کرده‌اند که یوتیوب از بارگذاری ویدئوهای حق تکثیر چندان جلوگیری نمی‌کند. طی دادگاهی علیه یوتیوب، ویاکوم ۱ میلیارد دلار خسارت خواست و گفت: «بیش از ۱۵۰٬۰۰۰ کلیپ‌های ما به صورت غیرمجاز ۱٫۵ میلیارد بار تماشا شده‌اند.» یوتیوب در پاسخ به این بیان گفت: «فراتر از تعهدات قانونی این است که به صاحبان اصلی کلیپ‌ها کمک کنید تا آثار خود را حفظ کنند.» طی جنگ در دادگاه، ویاکوم حکم دادگاه را به‌دست‌آورد و ادعای بیش از ۱۲ ترابایت از اطلاعات جزئی‌اش بر روی وب‌گاه یوتیوب پذیرفته‌شد. این تصمیم توسط بنیاد مرز الکترونیکی، به نام دادگاه «شکست حریم خصوصی» مورد انتقاد قرار گرفت. در ژوئن ۲۰۱۰، در طرحی دادخواستی که ویاکوم برای گوگل به‌دلیل قضاوت نادرست قوانین ایالات متحده فدرال، قاضی لوئی استانتون اعلام کرد که گوگل توسط مقررات حق تکثیر هزارهٔ دیجیتال محافظت می‌شود. ویاکوم نیز قصد خود را برای تجدید نظر این حکم اعلام کرد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی